Soitto-ohjeet
Musakirja – Rajaton sisältää soitto-ohjeita nuottikirjastosta valikoituihin kappaleisiin. Ohjeet sisältävät soittimesta ja tilanteesta riippuen sointukaavioita, tekstiä, nuotteja ja esimerkkivideoita kappaleen eri osille.

Soitto-ohjeita tuotetaan jatkuvasti lisää. Tämän hetkiset ohjeelliset kappaleet löydät nuottikirjastosta tagilla ”Ohjeet”.

Kappaleen soitto-ohjeisiin pääsee käsiksi oikean yläkulman liitutaulu-napilla. Takaisin nuottikuvaan palataan samaa nappia klikkaamalla. Huom: Nappi on näkyvissä vain Rajaton-lisenssin tilanneille käyttäjille.

Soitto-ohjeet pyritään tekemään mahdollisimman luokkakelpoiseen sävellajiin. Toisinaan tämä vaatii joitakin kompromisseja esim. laulukorkeuden ja sointujen helppouden suhteen. Nuotista on aina versio ohjesävellajissa ”(O)”.

Toisinaan ohjesävellajin nuottiin tehdään joitakin helpotuksia, yleensä sointuharmoniaan, jolloin sävellajivalikossa voi olla samasta sävellajista kaksi eri versiota.

Vinkkejä käyttöön
Ohjeiden ideana on, että opettaja voi ensin ottaa kappaleen itse haltuun tuntia suunnitellessaan. Ohjeet voi nähdä myös soittoehdotuksina: halutessaan opettaja voi muunnella niitä sopimaan paremmin sen hetken tarpeeseen (myös eriyttäen) tai käyttää niitä omien ideoidensa pohjana. Vaikka ohjeita löytyy jokaisessa kappaleessa useille eri soittimille, jää opettajan määriteltäväksi, mitä soittimia kulloinkin otetaan mukaan – tavatonta ei ole sekään, että keskitytään yhdessä harjoittelemaan jotain tiettyä soitinta, kuten ukulelea.
Vaikka joitakin asioita on ohjeissa kirjoitettu vain tietylle soittimelle, mikään ei estä vaihtamasta rooleja tai soittamasta samaa monella soittimella! Esimerkiksi monesti joitain melodisia asioita on kirjoitettu vain laatoille, mutta samoista nuoteista voi yhtä hyvin soittaa myös koskettimilla. Samoin vaikkapa kitaralla voi halutessaan soittaa bassolle annetuista ohjeista.
Oppitunnilla oppilaat voivat liittyä opettajan sessioon omilla laitteillaan (ks. ohjesivu: oppilaan liittyminen) ja siten itsenäisesti tutustua oman soittimensa ohjeisiin opettajan kierrellessä auttamassa tarpeen mukaan. Erityisesti esimerkkivideot helpottavat oman osuuden haltuunottoa. Videot on useimmiten kuvattu kappaleen alkuperäiseen tempoon – mikäli vauhti on liian nopea, voi videoiden toistonopeutta säätää videon asetuksista oikean alakulman ratas-painikkeen kautta (ks. kuva alla).
